onsdag den 25. maj 2011

Udplantning og lidt om Chili.

Planterne er blevet så store at det er tid til at plante dem ud i større potter med færre planter i hver. Ærterne og spinaten har jeg plantet direkte i jorden ude i haven. Chili, basilikum og koriander har jeg plantet i større potter. Basilikumen ca 10 i hver potte og chilien 2 i hver. Korianderen er der kun blevet 4 stiklinger ud af. Jeg tænker på om de har fået for meget vand.

Basilikum

Chili er et stærkt krydderi som ofte bruges i ex indisk, tailansk og mexicansk mad, udfra wikipedia stammer de fra Bolivia. Der er mange forskellige sorter med forskellig styrke, men jeg er ikke klar over hvilken slags jeg har sået, da jeg har fået frøene som en gave. Chili kan dræbe bakterier og har en slankende effekt da den er svedfremkaldende og har et stort fiber indhold samt sætter forbændingen op . Chilien indeholder også rigtigt mange vitaminer (A,Cog E), ex 3 x så meget C vitamin som appelsiner. Chilien har også vist sig at være helbredende over for kræft, hudsygdomme og forebygge mod blodpropper.
Ud over mennesker spises den kun af fugle, som via deres afføring spreder frøene. Jeg har faktisk været lidt sent ude med at så dem, da de skulle være sået i febuar og senest i marts. Jeg tror ikke det er en plante for børnehaven, fordi den er for langsom til at blive en stor stærk plante, plus at chili er normalt ikke noget børn kan li. I øvrigt har jeg hørt at det er farligt at få chili i øjnene. Spiser man meget stærk chilli kan det føles som om det brænder på tungen, det slukkes bedst med mælkeprodukter, ikke vand og den slags.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar